DEADSOFTWARE

Fix code style
[cavedroid.git] / core / src / ru / deadsoftware / cavecraft / game / GamePhysics.java
index 07587e688129906f76e67401b01f8afd15b01778..66f4236924db1e93f5612c25190492e861d74e6a 100644 (file)
@@ -5,10 +5,12 @@ import com.badlogic.gdx.math.MathUtils;
 import com.badlogic.gdx.math.Rectangle;
 import com.badlogic.gdx.math.Vector2;
 import ru.deadsoftware.cavecraft.CaveGame;
-import ru.deadsoftware.cavecraft.Items;
 import ru.deadsoftware.cavecraft.game.mobs.Mob;
+import ru.deadsoftware.cavecraft.game.objects.Drop;
 import ru.deadsoftware.cavecraft.game.objects.Player;
 
+import java.util.Iterator;
+
 public class GamePhysics {
 
     public static final int PL_SPEED = 2;
@@ -19,45 +21,40 @@ public class GamePhysics {
 
     public GamePhysics(GameProc gameProc) {
         this.gameProc = gameProc;
-        gravity = new Vector2(0,.9f);
+        gravity = new Vector2(0, .9f);
     }
 
     private boolean checkJump(Rectangle rect, int dir) {
-        int bl = 0;
+        int bl;
         switch (dir) {
             case 0:
-                bl = gameProc.world.getForeMap(
-                    (int)((rect.x+(rect.width/2))/16) - 1,
-                    (int)(rect.y/16)+1);
-                if (gameProc.world.getForeMap((int)((rect.x+(rect.width/2))/16)-1,(int)(rect.y/16))>0) bl=0;
-                if (gameProc.world.getForeMap((int)((rect.x+(rect.width/2))/16)-1,(int)(rect.y/16)-1)>0) bl=0;
+                bl = gameProc.world.getForeMap((int) ((rect.x - 8) / 16), (int) ((rect.y + rect.height - 8) / 16));
+                if (checkColl(new Rectangle(rect.x - 8, rect.y - 18, rect.width, rect.height))) bl = 0;
                 break;
             case 1:
-                bl = gameProc.world.getForeMap(
-                    (int)((rect.x+(rect.width/2))/16) + 1,
-                    (int)(rect.y/16)+1);
-                if (gameProc.world.getForeMap((int)((rect.x+(rect.width/2))/16)+1,(int)(rect.y/16))>0) bl=0;
-                if (gameProc.world.getForeMap((int)((rect.x+(rect.width/2))/16)+1,(int)(rect.y/16)-1)>0) bl=0;
+                bl = gameProc.world.getForeMap((int) ((rect.x + rect.width + 8) / 16), (int) ((rect.y + rect.height - 8) / 16));
+                if (checkColl(new Rectangle(rect.x + rect.width + 8, rect.y - 18, rect.width, rect.height))) bl = 0;
                 break;
             default:
-                bl=0;
+                bl = 0;
         }
-        return (bl>0 && Items.BLOCKS.getValueAt(bl).collision);
+        return (bl > 0 && Items.BLOCKS.getValueAt(bl).toJump() &&
+                (rect.y + rect.height) - Items.BLOCKS.getValueAt(bl).getRect((int) ((rect.x - 8) / 16), (int) ((rect.y + rect.height - 8) / 16)).y > 8);
     }
 
     private boolean checkColl(Rectangle rect) {
         int bl;
-        int minX = (int) ((rect.x+rect.width/2)/16)-4;
-        int minY = (int) ((rect.y+rect.height/2)/16)-4;
-        int maxX = (int) ((rect.x+rect.width/2)/16)+4;
-        int maxY = (int) ((rect.y+rect.height/2)/16)+4;
-        if (minY<0) minY=0;
-        if (maxY>gameProc.world.getHeight()) maxY = gameProc.world.getHeight();
-        for (int y=minY; y<maxY; y++) {
-            for (int x=minX; x<maxX; x++) {
-                bl = gameProc.world.getForeMap(x,y);
-                if (bl>0 && Items.BLOCKS.getValueAt(bl).collision){
-                    if (Intersector.overlaps(rect, Items.BLOCKS.getValueAt(bl).getRect(x,y))){
+        int minX = (int) ((rect.x + rect.width / 2) / 16) - 4;
+        int minY = (int) ((rect.y + rect.height / 2) / 16) - 4;
+        int maxX = (int) ((rect.x + rect.width / 2) / 16) + 4;
+        int maxY = (int) ((rect.y + rect.height / 2) / 16) + 4;
+        if (minY < 0) minY = 0;
+        if (maxY > gameProc.world.getHeight()) maxY = gameProc.world.getHeight();
+        for (int y = minY; y < maxY; y++) {
+            for (int x = minX; x < maxX; x++) {
+                bl = gameProc.world.getForeMap(x, y);
+                if (bl > 0 && Items.BLOCKS.getValueAt(bl).collision) {
+                    if (Intersector.overlaps(rect, Items.BLOCKS.getValueAt(bl).getRect(x, y))) {
                         return true;
                     }
                 }
@@ -66,27 +63,54 @@ public class GamePhysics {
         return false;
     }
 
+    private int getBlock(Rectangle rect) {
+        return gameProc.world.getForeMap((int) (rect.x + rect.width / 2) / 16, (int) (rect.y + rect.height / 8 * 7) / 16);
+    }
+
+    private void dropPhy(Drop drop) {
+        if (drop.move.y < 9) drop.move.y += gravity.y / 4;
+        drop.position.add(drop.move);
+        drop.position.y = MathUtils.round(drop.position.y);
+        while (checkColl(drop.getRect())) {
+            drop.position.y--;
+            drop.move.y = 0;
+        }
+    }
+
     private void playerPhy(Player pl) {
         pl.position.add(pl.moveY);
         if (checkColl(pl.getRect())) {
             int d = -1;
-            if (pl.moveY.y<0) d=1; else if (pl.moveY.y>0) d=-1;
-            if (d==-1) {
+            if (pl.moveY.y < 0) d = 1;
+            if (d == -1) {
                 pl.flyMode = false;
                 pl.canJump = true;
             }
             pl.position.y = MathUtils.round(pl.position.y);
-            while (checkColl(pl.getRect())) pl.position.y+=d;
+            while (checkColl(pl.getRect())) pl.position.y += d;
             pl.moveY.setZero();
         } else {
             pl.canJump = false;
         }
-        if (!pl.flyMode && pl.moveY.y<18) pl.moveY.add(gravity);
+
+        if (Items.isFluid(getBlock(pl.getRect()))) {
+            if (CaveGame.TOUCH && pl.moveX.x != 0 && !gameProc.swim && !pl.flyMode) gameProc.swim = true;
+            if (!gameProc.swim) {
+                if (!pl.flyMode && pl.moveY.y < 4.5f) pl.moveY.add(gravity.x / 4, gravity.y / 4);
+                if (!pl.flyMode && pl.moveY.y > 4.5f) pl.moveY.add(0, -1f);
+            } else {
+                pl.moveY.add(0, -.5f);
+                if (pl.moveY.y < -3) pl.moveY.y = -3;
+            }
+        } else {
+            if (!pl.flyMode && pl.moveY.y < 18) pl.moveY.add(gravity);
+        }
+
         pl.position.add(pl.moveX);
         if (checkColl(pl.getRect())) {
-            if (pl.canJump && !pl.flyMode) pl.position.y-=8;
+            if (pl.canJump && !pl.flyMode) pl.position.y -= 8;
             if (checkColl(pl.getRect())) {
-                if (pl.canJump && !pl.flyMode) pl.position.y+=8;
+                if (pl.canJump && !pl.flyMode) pl.position.y += 8;
                 int d = 0;
                 if (pl.moveX.x < 0) d = 1;
                 else if (pl.moveX.x > 0) d = -1;
@@ -94,9 +118,10 @@ public class GamePhysics {
                 while (checkColl(pl.getRect())) pl.position.x += d;
             }
         }
-        if (pl.position.x+pl.texWidth/2<0) pl.position.x+=gameProc.world.getWidth()*16;
-        if (pl.position.x+pl.texWidth/2>gameProc.world.getWidth()*16) pl.position.x-=gameProc.world.getWidth()*16;
-        if (pl.position.y > gameProc.world.getHeight()*16) {
+        if (pl.position.x + pl.texWidth / 2 < 0) pl.position.x += gameProc.world.getWidth() * 16;
+        if (pl.position.x + pl.texWidth / 2 > gameProc.world.getWidth() * 16)
+            pl.position.x -= gameProc.world.getWidth() * 16;
+        if (pl.position.y > gameProc.world.getHeight() * 16) {
             pl.position = gameProc.world.getSpawnPoint().cpy();
         }
         if (CaveGame.TOUCH && checkJump(pl.getRect(), pl.dir) && !pl.flyMode && pl.canJump && !pl.moveX.equals(Vector2.Zero)) {
@@ -108,37 +133,76 @@ public class GamePhysics {
     private void mobPhy(Mob mob) {
         mob.position.add(mob.moveY);
         if (checkColl(mob.getRect())) {
-            mob.canJump = true;
             int d = -1;
-            if (mob.moveY.y<0) d=1; else if (mob.moveY.y>0) d=-1;
+            if (mob.moveY.y < 0) d = 1;
+            if (d == -1) mob.canJump = true;
             mob.position.y = MathUtils.round(mob.position.y);
-            while (checkColl(mob.getRect())) mob.position.y+=d;
+            while (checkColl(mob.getRect())) mob.position.y += d;
             mob.moveY.setZero();
+            if (mob.getType() > 0) {
+                gameProc.world.setForeMap((int) mob.position.x / 16, (int) mob.position.y / 16, mob.getType());
+                mob.position.y = -1;
+                mob.dead = true;
+            }
         } else {
             mob.canJump = false;
         }
-        mob.moveY.add(gravity);
+
+        if (mob.getType() == 0 && Items.isFluid(getBlock(mob.getRect()))) {
+            if (mob.moveY.y > 9) mob.moveY.add(0, -.9f);
+            mob.moveY.add(0, -.5f);
+            if (mob.moveY.y < -3) mob.moveY.y = -3;
+        } else if (mob.moveY.y < 18) mob.moveY.add(gravity);
+
         mob.position.add(mob.moveX);
-        if (mob.position.x+mob.width/2<0) mob.position.x+=gameProc.world.getWidth()*16;
-        if (mob.position.x+mob.width/2>gameProc.world.getWidth()*16) mob.position.x-=gameProc.world.getWidth()*16;
         if (checkColl(mob.getRect())) {
-            int d = 0;
-            if (mob.moveX.x<0) d=1; else if (mob.moveX.x>0) d=-1;
-            mob.position.x = MathUtils.round(mob.position.x);
-            while (checkColl(mob.getRect())) mob.position.x+=d;
+            if (mob.canJump) {
+                mob.position.y -= 8;
+            }
+            if (checkColl(mob.getRect())) {
+                if (mob.canJump) mob.position.y += 8;
+                int d = 0;
+                if (mob.moveX.x < 0) d = 1;
+                else if (mob.moveX.x > 0) d = -1;
+                mob.position.x = MathUtils.round(mob.position.x);
+                while (checkColl(mob.getRect())) mob.position.x += d;
+                if (mob.canJump) mob.changeDir();
+            }
         }
-}
+        if (mob.position.x + mob.width / 2 < 0) mob.position.x += gameProc.world.getWidth() * 16;
+        if (mob.position.x + mob.width / 2 > gameProc.world.getWidth() * 16)
+            mob.position.x -= gameProc.world.getWidth() * 16;
+        if (mob.position.y > gameProc.world.getHeight() * 16) {
+            mob.position.y = 0;
+        }
+        if (checkJump(mob.getRect(), mob.dir) && mob.canJump && !mob.moveX.equals(Vector2.Zero)) {
+            mob.moveY.add(0, -8);
+            mob.canJump = false;
+        }
+    }
 
     public void update(float delta) {
-        for (Mob mob : gameProc.mobs) {
+        for (Iterator<Drop> it = gameProc.drops.iterator(); it.hasNext(); ) {
+            Drop drop = it.next();
+            dropPhy(drop);
+            if (Intersector.overlaps(drop.getRect(), gameProc.player.getRect()))
+                drop.pickUpDrop(gameProc.player);
+            if (drop.pickedUp) it.remove();
+        }
+
+        for (Iterator<Mob> it = gameProc.mobs.iterator(); it.hasNext(); ) {
+            Mob mob = it.next();
             mob.ai();
             mobPhy(mob);
+            if (mob.dead)
+                it.remove();
         }
+
         playerPhy(gameProc.player);
 
         gameProc.renderer.camera.position.set(
-                gameProc.player.position.x+gameProc.player.texWidth/2 - gameProc.renderer.camera.viewportWidth/2,
-                gameProc.player.position.y+gameProc.player.height/2-gameProc.renderer.camera.viewportHeight/2,
+                gameProc.player.position.x + gameProc.player.texWidth / 2 - gameProc.renderer.camera.viewportWidth / 2,
+                gameProc.player.position.y + gameProc.player.height / 2 - gameProc.renderer.camera.viewportHeight / 2,
                 0
         );
     }