DEADSOFTWARE

Refactor physics
[cavedroid.git] / core / src / ru / deadsoftware / cavedroid / game / GamePhysics.java
index 2d2e4a444563ebdf6997948021164484722e2766..ed31da7433799f44ed0544f8f8f5d5aedd9aea2d 100644 (file)
@@ -4,10 +4,11 @@ import com.badlogic.gdx.math.Intersector;
 import com.badlogic.gdx.math.MathUtils;
 import com.badlogic.gdx.math.Rectangle;
 import com.badlogic.gdx.math.Vector2;
+import org.jetbrains.annotations.NotNull;
 import ru.deadsoftware.cavedroid.CaveGame;
 import ru.deadsoftware.cavedroid.game.mobs.Mob;
-import ru.deadsoftware.cavedroid.game.objects.Drop;
 import ru.deadsoftware.cavedroid.game.mobs.Player;
+import ru.deadsoftware.cavedroid.game.objects.Drop;
 
 import java.util.Iterator;
 
@@ -19,147 +20,217 @@ class GamePhysics {
 
     private final Vector2 gravity = new Vector2(0, .9f);
 
-    private boolean checkJump(Rectangle rect, int dir) {
-        int bl;
-        int blX = (int) (rect.x + rect.width * dir - 8 + 16 * dir);
-        int blY = (int) (rect.y + rect.height - 8);
+    /**
+     * Checks if mob should jump
+     *
+     * @return true if mob should jump
+     */
+    private boolean checkJump(@NotNull Mob mob) {
+        int dir = mob.looksLeft() ? 0 : 1;
+        int blX = (int) (mob.getX() + mob.getWidth() * dir - 8 + 16 * dir);
+        int blY = (int) (mob.getY() + mob.getHeight() - 8);
+        int block = GP.world.getForeMap(blX / 16, blY / 16);
 
-        bl = GP.world.getForeMap(blX / 16, blY / 16);
-        if (checkColl(new Rectangle(blX, rect.y - 18, rect.width, rect.height))) bl = 0;
+        if (checkColl(new Rectangle(blX, mob.getY() - 18, mob.getWidth(), mob.getHeight()))) {
+            block = 0;
+        }
 
-        return (bl > 0 && GameItems.getBlock(bl).toJump() &&
-                (rect.y + rect.height) - GameItems.getBlock(bl).getRect(blX / 16, blY / 16).y > 8);
+        return (block > 0 && GameItems.getBlock(block).toJump() &&
+                (mob.getY() + mob.getHeight()) - GameItems.getBlock(block).getRect(blX / 16, blY / 16).y > 8);
     }
 
-    private boolean checkColl(Rectangle rect) {
-        int bl;
+    private boolean checkColl(@NotNull Rectangle rect) {
         int minX = (int) ((rect.x + rect.width / 2) / 16) - 4;
         int minY = (int) ((rect.y + rect.height / 2) / 16) - 4;
         int maxX = (int) ((rect.x + rect.width / 2) / 16) + 4;
         int maxY = (int) ((rect.y + rect.height / 2) / 16) + 4;
-        if (minY < 0) minY = 0;
-        if (maxY > GP.world.getHeight()) maxY = GP.world.getHeight();
+
+        if (minY < 0) {
+            minY = 0;
+        }
+
+        if (maxY > GP.world.getHeight()) {
+            maxY = GP.world.getHeight();
+        }
+
+        int block;
         for (int y = minY; y < maxY; y++) {
             for (int x = minX; x < maxX; x++) {
-                bl = GP.world.getForeMap(x, y);
-                if (bl > 0 && GameItems.getBlock(bl).hasCollision()) {
-                    if (Intersector.overlaps(rect, GameItems.getBlock(bl).getRect(x, y))) {
+                block = GP.world.getForeMap(x, y);
+                if (block > 0 && GameItems.getBlock(block).hasCollision()) {
+                    if (Intersector.overlaps(rect, GameItems.getBlock(block).getRect(x, y))) {
                         return true;
                     }
                 }
             }
         }
+
         return false;
     }
 
-    private int getBlock(Rectangle rect) {
-        return GP.world.getForeMap((int) (rect.x + rect.width / 2) / 16, (int) (rect.y + rect.height / 8 * 7) / 16);
+    private int getBlock(@NotNull Rectangle rect) {
+        return GP.world.getForeMap((int) (rect.x + rect.width / 2) / 16,
+                (int) (rect.y + rect.height / 8 * 7) / 16);
     }
 
     private void dropPhy(Drop drop) {
         if (drop.closeToPlayer() > 0) {
             drop.moveToPlayer();
         } else {
-            if (drop.move.x >= .5f) drop.move.x -= .5f;
-            else if (drop.move.x <= -.5f) drop.move.x += .5f;
-            else drop.move.x = 0;
-            if (drop.move.y < 9) drop.move.y += gravity.y / 4;
-        }
-        drop.pos.add(drop.move);
-        if (drop.pos.x + 8 > GP.world.getWidthPx()) drop.pos.x -= GP.world.getWidthPx();
-        else if (drop.pos.x < 0) drop.pos.x += GP.world.getWidthPx();
-        drop.pos.y = MathUtils.round(drop.pos.y);
-        while (checkColl(drop.getRect())) {
-            drop.pos.y--;
-            drop.move.y = 0;
+            if (drop.getMove().x >= .5f) {
+                drop.getMove().x -= .5f;
+            } else if (drop.getMove().x <= -.5f) {
+                drop.getMove().x += .5f;
+            } else {
+                drop.getMove().x = 0;
+            }
+            if (drop.getMove().y < 9) {
+                drop.getMove().y += gravity.y / 4;
+            }
+        }
+        drop.move();
+
+
+        if (checkColl(drop)) {
+            drop.getMove().set(0, -1);
+            do {
+                drop.move();
+            } while (checkColl(drop));
+            drop.getMove().setZero();
         }
     }
 
     private void mobXColl(Mob mob) {
-        if (checkColl(mob.getRect())) {
+        if (checkColl(mob)) {
             if (mob.canJump() && !mob.isFlyMode()) {
-                mob.getPos().y -= 8;
+                mob.y -= 8;
             }
-            if (checkColl(mob.getRect())) {
-                if (mob.canJump() && !mob.isFlyMode()) mob.getPos().y += 8;
+
+            if (checkColl(mob)) {
+                if (mob.canJump() && !mob.isFlyMode()) {
+                    mob.y += 8;
+                }
+
                 int d = 0;
-                if (mob.getMov().x < 0) d = 1;
-                else if (mob.getMov().x > 0) d = -1;
-                mob.getPos().x = MathUtils.round(mob.getX());
-                while (checkColl(mob.getRect())) mob.getPos().x += d;
-                if (mob.canJump()) mob.changeDir();
+
+                if (mob.getMove().x < 0) {
+                    d = 1;
+                } else if (mob.getMove().x > 0) {
+                    d = -1;
+                }
+
+                mob.x = MathUtils.round(mob.getX());
+
+                while (checkColl(mob)) {
+                    mob.x += d;
+                }
+
+                if (mob.canJump()) {
+                    mob.changeDir();
+                }
             }
         }
-        if (mob.getX() + mob.getWidth() / 2 < 0) mob.getPos().x += GP.world.getWidthPx();
-        if (mob.getX() + mob.getWidth() / 2 > GP.world.getWidthPx()) mob.getPos().x -= GP.world.getWidthPx();
+
+        mob.checkWorldBounds();
     }
 
     private void mobYColl(Mob mob) {
-        if (checkColl(mob.getRect())) {
+        if (checkColl(mob)) {
             int d = -1;
-            if (mob.getMov().y < 0) d = 1;
+
+            if (mob.getMove().y < 0) {
+                d = 1;
+            }
+
             if (d == -1) {
                 mob.setCanJump(true);
                 mob.setFlyMode(false);
             }
-            mob.getPos().y = MathUtils.round(mob.getY());
-            while (checkColl(mob.getRect())) mob.getPos().y += d;
-            mob.getMov().y = 0;
-            if (mob.getType() > 0) {
-                GP.world.setForeMap(mob.getMapX(), mob.getMiddleMapY(), mob.getType());
-                mob.kill();
+
+            mob.y = MathUtils.round(mob.getY());
+
+            while (checkColl(mob)) {
+                mob.y += d;
             }
+
+            mob.getMove().y = 0;
+
         } else {
             mob.setCanJump(false);
         }
+
         if (mob.getY() > GP.world.getHeightPx()) {
             mob.kill();
         }
     }
 
-    private void playerPhy(Player pl) {
-        pl.getPos().y += pl.getMov().y;
-        mobYColl(pl);
-        if (pl.isDead()) return;
+    private void playerPhy(Player player) {
+        player.y += player.getMove().y;
+        mobYColl(player);
+
+        if (player.isDead()) {
+            return;
+        }
 
-        if (GameItems.isFluid(getBlock(pl.getRect()))) {
-            if (CaveGame.TOUCH && pl.getMov().x != 0 && !pl.swim && !pl.isFlyMode()) pl.swim = true;
-            if (!pl.swim) {
-                if (!pl.isFlyMode() && pl.getMov().y < 4.5f) pl.getMov().add(gravity.x / 4, gravity.y / 4);
-                if (!pl.isFlyMode() && pl.getMov().y > 4.5f) pl.getMov().add(0, -1f);
+        if (GameItems.isFluid(getBlock(player))) {
+            if (CaveGame.TOUCH && player.getMove().x != 0 && !player.swim && !player.isFlyMode()) {
+                player.swim = true;
+            }
+            if (!player.swim) {
+                if (!player.isFlyMode() && player.getMove().y < 4.5f) {
+                    player.getMove().add(gravity.x / 4, gravity.y / 4);
+                }
+                if (!player.isFlyMode() && player.getMove().y > 4.5f) {
+                    player.getMove().add(0, -1f);
+                }
             } else {
-                pl.getMov().add(0, -.5f);
-                if (pl.getMov().y < -3) pl.getMov().y = -3;
+                player.getMove().add(0, -.5f);
+                if (player.getMove().y < -3) {
+                    player.getMove().y = -3;
+                }
             }
         } else {
-            if (!pl.isFlyMode() && pl.getMov().y < 18) pl.getMov().add(gravity);
+            if (!player.isFlyMode() && player.getMove().y < 18) {
+                player.getMove().add(gravity);
+            }
         }
 
-        pl.getPos().x += pl.getMov().x * (pl.isFlyMode() ? 1.5f : 1) * (GameItems.isFluid(getBlock(pl.getRect())) && !pl.isFlyMode() ? .8f : 1);
-        mobXColl(pl);
+        player.x += player.getMove().x * (player.isFlyMode() ? 1.5f : 1) * (GameItems.isFluid(getBlock(player)) && !player.isFlyMode() ? .8f : 1);
+        mobXColl(player);
 
-        if (CaveGame.TOUCH && checkJump(pl.getRect(), pl.getDirection()) && !pl.isFlyMode() && pl.canJump() && pl.getMov().x != 0) {
-            pl.getMov().add(0, -8);
-            pl.setCanJump(false);
+        if (CaveGame.TOUCH && !player.isFlyMode() && player.canJump() && player.getMove().x != 0 && checkJump(player)) {
+            player.getMove().add(0, -8);
+            player.setCanJump(false);
         }
     }
 
     private void mobPhy(Mob mob) {
-        mob.getPos().y += mob.getMov().y;
+        if (mob.getType() == Mob.Type.MOB && GameItems.isFluid(getBlock(mob))) {
+            if (mob.getMove().y > 9) {
+                mob.getMove().add(0, -.9f);
+            }
+
+            mob.getMove().add(0, -.5f);
+
+            if (mob.getMove().y < -3) {
+                mob.getMove().y = -3;
+            }
+        } else if (!mob.isFlyMode() && mob.getMove().y < 18) {
+            mob.getMove().add(gravity);
+        }
+
+        mob.y += mob.getMove().y;
         mobYColl(mob);
-        if (mob.isDead()) return;
 
-        if (mob.getType() == 0 && GameItems.isFluid(getBlock(mob.getRect()))) {
-            if (mob.getMov().y > 9) mob.getMov().add(0, -.9f);
-            mob.getMov().add(0, -.5f);
-            if (mob.getMov().y < -3) mob.getMov().y = -3;
-        } else if (!mob.isFlyMode() && mob.getMov().y < 18) mob.getMov().add(gravity);
+        if (mob.isDead()) {
+            return;
+        }
 
-        mob.getPos().x += mob.getMov().x;
+        mob.x += mob.getMove().x;
         mobXColl(mob);
 
-        if (checkJump(mob.getRect(), mob.getDirection()) && mob.canJump() && mob.getMov().x != 0) {
-            mob.getMov().add(0, -8);
+        if (mob.canJump() && mob.getMove().x != 0 && checkJump(mob)) {
+            mob.getMove().add(0, -8);
             mob.setCanJump(false);
         }
     }
@@ -168,23 +239,30 @@ class GamePhysics {
         for (Iterator<Drop> it = GP.drops.iterator(); it.hasNext(); ) {
             Drop drop = it.next();
             dropPhy(drop);
-            if (Intersector.overlaps(drop.getRect(), GP.player.getRect())) drop.pickUpDrop(GP.player);
-            if (drop.pickedUp) it.remove();
+            if (Intersector.overlaps(drop, GP.player)) {
+                drop.pickUpDrop(GP.player);
+            }
+            if (drop.isPickedUp()) {
+                it.remove();
+            }
         }
 
         for (Iterator<Mob> it = GP.mobs.iterator(); it.hasNext(); ) {
             Mob mob = it.next();
             mob.ai();
             mobPhy(mob);
-            if (mob.isDead()) it.remove();
+            if (mob.isDead()) {
+                it.remove();
+            }
         }
 
         playerPhy(GP.player);
-        if (GP.player.isDead()) GP.player.respawn();
+        if (GP.player.isDead()) {
+            GP.player.respawn();
+        }
 
-        GP.renderer.setCamPos(
-                GP.player.getPos().x + GP.player.getWidth() / 2 - GP.renderer.getWidth() / 2,
-                GP.player.getPos().y + GP.player.getHeight() / 2 - GP.renderer.getHeight() / 2);
+        GP.renderer.setCamPos(GP.player.getX() + GP.player.getWidth() / 2 - GP.renderer.getWidth() / 2,
+                GP.player.getY() + GP.player.getHeight() / 2 - GP.renderer.getHeight() / 2);
     }
 
 }