DEADSOFTWARE

Delta time in physics and animation
authorfredboy <fredboy@protonmail.com>
Sun, 14 Apr 2024 19:50:39 +0000 (02:50 +0700)
committerfredboy <fredboy@protonmail.com>
Sun, 14 Apr 2024 19:53:40 +0000 (02:53 +0700)
core/src/ru/deadsoftware/cavedroid/game/GameInput.java
core/src/ru/deadsoftware/cavedroid/game/GamePhysics.java
core/src/ru/deadsoftware/cavedroid/game/GameRenderer.java
core/src/ru/deadsoftware/cavedroid/game/mobs/FallingGravel.java
core/src/ru/deadsoftware/cavedroid/game/mobs/FallingSand.java
core/src/ru/deadsoftware/cavedroid/game/mobs/Mob.java
core/src/ru/deadsoftware/cavedroid/game/mobs/Pig.java
core/src/ru/deadsoftware/cavedroid/game/mobs/Player.java
core/src/ru/deadsoftware/cavedroid/game/objects/Drop.java
desktop/src/ru/deadsoftware/cavedroid/desktop/DesktopLauncher.java

index 3f9b77322431e0275640edd3f12f6bf7d9b71626..09a7e7056383298ecddde2ccc2fdf890a9298dd1 100644 (file)
@@ -67,7 +67,7 @@ public class GameInput {
         if (checkSwim()) {
             mPlayer.swim = true;
         } else if (mPlayer.canJump()) {
-            mPlayer.getVelocity().add(0, -7);
+            mPlayer.getVelocity().add(0, -180);
         } else if (!mPlayer.isFlyMode() && mPlayer.gameMode == 1) {
             mPlayer.setFlyMode(true);
             mPlayer.getVelocity().y = 0;
index 6572cf558a9551692f67155b419f5e6d9cbaab51..cb5b64c844e1ca85886ea58c6269756d669f4f2c 100644 (file)
@@ -16,11 +16,11 @@ import java.util.Iterator;
 
 
 @GameScope
-class GamePhysics {
+public class GamePhysics {
 
-    static final int PL_SPEED = 2;
+    public static final int PL_SPEED = 120;
 
-    private final Vector2 gravity = new Vector2(0, .9f);
+    private final Vector2 gravity = new Vector2(0, .09f);
 
     private final GameWorld mGameWorld;
     private final MainConfig mMainConfig;
@@ -91,7 +91,7 @@ class GamePhysics {
                 (int) (rect.y + rect.height / 8 * 7) / 16);
     }
 
-    private void dropPhy(Drop drop) {
+    private void dropPhy(Drop drop, float delta) {
         int dropToPlayer = drop.closeToPlayer(mGameWorld, mMobsController.getPlayer());
         if (dropToPlayer > 0) {
             drop.moveToPlayer(mGameWorld, mMobsController.getPlayer(), dropToPlayer);
@@ -107,13 +107,13 @@ class GamePhysics {
                 drop.getVelocity().y += gravity.y / 4;
             }
         }
-        drop.move();
+        drop.move(delta);
 
 
         if (checkColl(drop)) {
             drop.getVelocity().set(0, -1);
             do {
-                drop.move();
+                drop.move(delta);
             } while (checkColl(drop));
             drop.getVelocity().setZero();
         }
@@ -175,7 +175,9 @@ class GamePhysics {
             mob.getVelocity().y = 0;
 
         } else {
-            mob.setCanJump(false);
+            mob.y += 1;
+            mob.setCanJump(checkColl(mob));
+            mob.y -= 1;
         }
 
         if (mob.getY() > mGameWorld.getHeightPx()) {
@@ -183,10 +185,7 @@ class GamePhysics {
         }
     }
 
-    private void playerPhy(Player player) {
-        player.y += player.getVelocity().y;
-        mobYColl(player);
-
+    private void playerPhy(Player player, float delta) {
         if (player.isDead()) {
             return;
         }
@@ -196,62 +195,65 @@ class GamePhysics {
                 player.swim = true;
             }
             if (!player.swim) {
-                if (!player.isFlyMode() && player.getVelocity().y < 4.5f) {
-                    player.getVelocity().add(gravity.x / 4, gravity.y / 4);
+                if (!player.isFlyMode() && player.getVelocity().y < 270f) {
+                    player.getVelocity().x += gravity.y / 4;
                 }
-                if (!player.isFlyMode() && player.getVelocity().y > 4.5f) {
-                    player.getVelocity().add(0, -1f);
+                if (!player.isFlyMode() && player.getVelocity().y > 270f) {
+                    player.getVelocity().add(0, -60f);
                 }
             } else {
-                player.getVelocity().add(0, -.5f);
-                if (player.getVelocity().y < -3) {
-                    player.getVelocity().y = -3;
+                player.getVelocity().add(0, -30f);
+                if (player.getVelocity().y < -180) {
+                    player.getVelocity().y = -180;
                 }
             }
         } else {
-            if (!player.isFlyMode() && player.getVelocity().y < 18) {
+            if (!player.isFlyMode() && player.getVelocity().y < 1080) {
                 player.getVelocity().add(gravity);
             }
         }
 
+        player.y += player.getVelocity().y * delta;
+        mobYColl(player);
+
         player.x += player.getVelocity().x * (player.isFlyMode() ? 1.5f : 1) *
-                (GameItems.isFluid(getBlock(player)) && !player.isFlyMode() ? .8f : 1);
+                (GameItems.isFluid(getBlock(player)) && !player.isFlyMode() ? .8f : 1) * delta;
 
         mobXColl(player);
 
         if (mMainConfig.isTouch() && !player.isFlyMode() && player.canJump() && player.getVelocity().x != 0 && checkJump(player)) {
-            player.getVelocity().add(0, -8);
+            player.getVelocity().add(0, -480);
             player.setCanJump(false);
         }
     }
 
-    private void mobPhy(Mob mob) {
+    private void mobPhy(Mob mob, float delta) {
         if (mob.getType() == Mob.Type.MOB && GameItems.isFluid(getBlock(mob))) {
-            if (mob.getVelocity().y > 9) {
-                mob.getVelocity().add(0, -.9f);
+            if (mob.getVelocity().y > 540) {
+                mob.getVelocity().add(0, -5.4f);
             }
 
-            mob.getVelocity().add(0, -.5f);
+            mob.getVelocity().add(0, -30f);
 
-            if (mob.getVelocity().y < -3) {
-                mob.getVelocity().y = -3;
+            if (mob.getVelocity().y < -180) {
+                mob.getVelocity().y = -180;
             }
-        } else if (!mob.isFlyMode() && mob.getVelocity().y < 18) {
+        } else if (!mob.isFlyMode() && mob.getVelocity().y < 1080) {
             mob.getVelocity().add(gravity);
         }
 
-        mob.y += mob.getVelocity().y;
+        mob.y += mob.getVelocity().y * delta;
         mobYColl(mob);
 
         if (mob.isDead()) {
             return;
         }
 
-        mob.x += mob.getVelocity().x;
+        mob.x += mob.getVelocity().x * delta;
         mobXColl(mob);
 
         if (mob.canJump() && mob.getVelocity().x != 0 && checkJump(mob)) {
-            mob.getVelocity().add(0, -8);
+            mob.getVelocity().add(0, -480);
             mob.setCanJump(false);
         }
     }
@@ -261,7 +263,7 @@ class GamePhysics {
 
         for (Iterator<Drop> it = mDropController.getIterator(); it.hasNext(); ) {
             Drop drop = it.next();
-            dropPhy(drop);
+            dropPhy(drop, delta);
             if (Intersector.overlaps(drop, player)) {
                 drop.pickUpDrop(player);
             }
@@ -272,14 +274,14 @@ class GamePhysics {
 
         for (Iterator<Mob> it = mMobsController.getIterator(); it.hasNext(); ) {
             Mob mob = it.next();
-            mob.ai(mGameWorld);
-            mobPhy(mob);
+            mob.ai(mGameWorld, delta);
+            mobPhy(mob, delta);
             if (mob.isDead()) {
                 it.remove();
             }
         }
 
-        playerPhy(player);
+        playerPhy(player, delta);
         if (player.isDead()) {
             player.respawn(mGameWorld);
         }
index 19f2681b0df65020285bcdb4572076bc089fb969..c35b3b4150e4f6ad7289a86f875622f9de269dce 100644 (file)
@@ -117,7 +117,7 @@ public class GameRenderer extends Renderer {
         }
     }
 
-    private void drawMob(Mob mob) {
+    private void drawMob(Mob mob, float delta) {
         float mobDrawX = mob.getX() - getCamX();
         float mobDrawY = mob.getY() - getCamY();
 
@@ -129,7 +129,7 @@ public class GameRenderer extends Renderer {
             return;
         }
 
-        mob.draw(spriter, mobDrawX, mobDrawY);
+        mob.draw(spriter, mobDrawX, mobDrawY, delta);
     }
 
     private void drawDrop(Drop drop) {
@@ -210,12 +210,12 @@ public class GameRenderer extends Renderer {
         }
     }
 
-    private void drawGamePlay() {
+    private void drawGamePlay(float delta) {
         Player player = mMobsController.getPlayer();
 
         drawWorld(true);
-        player.draw(spriter, player.getX() - getCamX() - player.getWidth() / 2, player.getY() - getCamY());
-        mMobsController.forEach(this::drawMob);
+        player.draw(spriter, player.getX() - getCamX() - player.getWidth() / 2, player.getY() - getCamY(), delta);
+        mMobsController.forEach( (mob) -> { drawMob(mob, delta); });
         mDropController.forEach(this::drawDrop);
         drawWorld(false);
         drawGUI();
@@ -237,7 +237,7 @@ public class GameRenderer extends Renderer {
 
         spriter.begin();
 
-        drawGamePlay();
+        drawGamePlay(delta);
 
         switch (mMainConfig.getGameUiWindow()) {
             case CREATIVE_INVENTORY:
index 359a74b59bd2e4beceeaa99d43ccede790574243..f4c62f95a0e97bb861f698f1e5a257e6f8320cbc 100644 (file)
@@ -23,7 +23,7 @@ public class FallingGravel extends Mob {
     }
 
     @Override
-    public void ai(GameWorld gameWorld) {
+    public void ai(GameWorld gameWorld, float delta) {
         if (mVelocity.isZero()) {
             gameWorld.setForeMap(getMapX(), getMiddleMapY(), 11);
             kill();
@@ -35,7 +35,7 @@ public class FallingGravel extends Mob {
     }
 
     @Override
-    public void draw(SpriteBatch spriteBatch, float x, float y) {
+    public void draw(SpriteBatch spriteBatch, float x, float y, float delta) {
         spriteBatch.draw(GameItems.getBlockTex(11), x, y);
     }
 
index a8d9ce27b0ccac5bdd6bf437582f5c1b5e6e29ca..d1242431f460c7f777462735e99d5558e8657605 100644 (file)
@@ -24,7 +24,7 @@ public class FallingSand extends Mob {
     }
 
     @Override
-    public void ai(GameWorld gameWorld) {
+    public void ai(GameWorld gameWorld, float delta) {
         if (mVelocity.isZero()) {
             gameWorld.setForeMap(getMapX(), getMiddleMapY(), 10);
             kill();
@@ -36,7 +36,7 @@ public class FallingSand extends Mob {
     }
 
     @Override
-    public void draw(SpriteBatch spriteBatch, float x, float y) {
+    public void draw(SpriteBatch spriteBatch, float x, float y, float delta) {
         spriteBatch.draw(GameItems.getBlockTex(10), x, y);
     }
 
index 3bc3b5b413dc620cb353ff7c351c7ea0a010d270..9f14a698cd526b6a5ce0e00d8fa7b91a20f54977 100644 (file)
@@ -13,6 +13,8 @@ import java.io.Serializable;
  */
 public abstract class Mob extends Rectangle implements Serializable {
 
+    protected static int ANIMATION_SPEED = 360;
+
     public enum Type {
         MOB,
         SAND,
@@ -26,8 +28,8 @@ public abstract class Mob extends Rectangle implements Serializable {
 
     protected Vector2 mVelocity;
     protected Type mType;
-    protected int mAnimDelta = 6;
-    protected int mAnim;
+    protected int mAnimDelta = ANIMATION_SPEED;
+    protected float mAnim;
 
     private Direction mDirection;
     private boolean mDead;
@@ -120,7 +122,7 @@ public abstract class Mob extends Rectangle implements Serializable {
         return mDead;
     }
 
-    public final int getAnim() {
+    public final float getAnim() {
         return mAnim;
     }
 
@@ -169,9 +171,9 @@ public abstract class Mob extends Rectangle implements Serializable {
         }
     }
 
-    public abstract void draw(SpriteBatch spriteBatch, float x, float y);
+    public abstract void draw(SpriteBatch spriteBatch, float x, float y, float delta);
 
-    public abstract void ai(GameWorld gameWorld);
+    public abstract void ai(GameWorld gameWorld, float delta);
 
     public abstract void changeDir();
 }
index b2760c24624a7d0c402f4727f6101fd4bf23f561..5742a7c2599c9bd0fe2377a34047d51689aad6a0 100644 (file)
@@ -22,7 +22,7 @@ public class Pig extends Mob {
     }
 
     @Override
-    public void ai(GameWorld gameWorld) {
+    public void ai(GameWorld gameWorld, float delta) {
         if (MathUtils.randomBoolean(.0025f)) {
             if (mVelocity.x != 0f) {
                 mVelocity.x = 0;
@@ -32,7 +32,7 @@ public class Pig extends Mob {
         }
 
         if (mVelocity.x != 0f) {
-            mAnim += mAnimDelta;
+            mAnim += mAnimDelta * delta;
         } else {
             mAnim = 0;
         }
@@ -43,7 +43,7 @@ public class Pig extends Mob {
     }
 
     @Override
-    public void draw(SpriteBatch spriteBatch, float x, float y) {
+    public void draw(SpriteBatch spriteBatch, float x, float y, float delta) {
         pigSprite[0][1].setRotation(getAnim());
         pigSprite[1][1].setRotation(-getAnim());
         //back legs
index f373dc3ad598785e1d8430229c10a87f3f2c24d9..5cdb5d85bb5baa6a28e01e14327675f2e1d59deb 100644 (file)
@@ -2,6 +2,7 @@ package ru.deadsoftware.cavedroid.game.mobs;
 
 import com.badlogic.gdx.graphics.g2d.SpriteBatch;
 import com.badlogic.gdx.math.Vector2;
+import ru.deadsoftware.cavedroid.game.GamePhysics;
 import ru.deadsoftware.cavedroid.game.GameWorld;
 import ru.deadsoftware.cavedroid.misc.Assets;
 
@@ -48,7 +49,7 @@ public class Player extends Mob {
     }
 
     @Override
-    public void ai(GameWorld gameWorld) {
+    public void ai(GameWorld gameWorld, float delta) {
     }
 
     @Override
@@ -56,12 +57,14 @@ public class Player extends Mob {
     }
 
     @Override
-    public void draw(SpriteBatch spriteBatch, float x, float y) {
-        if (mVelocity.x != 0 || Assets.playerSprite[0][2].getRotation() != 0) {
-            Assets.playerSprite[0][2].rotate(mAnimDelta);
-            Assets.playerSprite[1][2].rotate(-mAnimDelta);
-            Assets.playerSprite[0][3].rotate(-mAnimDelta);
-            Assets.playerSprite[1][3].rotate(mAnimDelta);
+    public void draw(SpriteBatch spriteBatch, float x, float y, float delta) {
+        final float correctedAnimationDelta = mAnimDelta * delta;
+
+        if (mVelocity.x != 0 || Math.abs(Assets.playerSprite[0][2].getRotation()) > Math.abs(correctedAnimationDelta)) {
+            Assets.playerSprite[0][2].rotate(correctedAnimationDelta);
+            Assets.playerSprite[1][2].rotate(-correctedAnimationDelta);
+            Assets.playerSprite[0][3].rotate(-correctedAnimationDelta);
+            Assets.playerSprite[1][3].rotate(correctedAnimationDelta);
         } else {
             Assets.playerSprite[0][2].setRotation(0);
             Assets.playerSprite[1][2].setRotation(0);
index 07a2f6cf68b9ea8f6ecaeefbfbd0b604a4b48df3..e9f2e61f489ac4b3a276075c4ed1479f2483ce14 100644 (file)
@@ -106,9 +106,9 @@ public class Drop extends Rectangle implements Serializable {
 //        }
     }
 
-    public void move() {
-        x += velocity.x;
-        y += velocity.y;
+    public void move(float delta) {
+        x += velocity.x * delta;
+        y += velocity.y * delta;
         checkWorldBounds();
         y = MathUtils.round(y);
     }
index 62b554b3027671b4ba4aa46978a8d8ea15c4bf43..cc0bb932a0db15561b05e494c12f8ea1f8b6cd19 100644 (file)
@@ -9,9 +9,10 @@ class DesktopLauncher {
        public static void main (String[] arg) {
                Lwjgl3ApplicationConfiguration config = new Lwjgl3ApplicationConfiguration();
                config.setWindowIcon(Files.FileType.Internal, "icons/icon256.png", "icons/icon128.png");
-               config.setForegroundFPS(144);
+//             config.setForegroundFPS(144);
         config.setTitle("CaveDroid");
                config.setWindowedMode(960, 540);
+               config.useVsync(false);
 
                boolean touch = false;
                for (String anArg : arg) {